Scenariusz zajęć integracyjnych przeprowadzonych z podopiecznymi |
Temat zajęć: Świąteczna choinka.
Cele ogólne: -uważne słuchanie wypowiedzi kolegów, -wdrażanie do odkrywania INNEGO człowieka, wczuwanie się w jego sytuację, rozumienie jego reakcji, pomoc w trudnej sytuacji, -poznanie najpopularniejszych drzew iglastych występujących w naszej okolicy, -porównywanie igieł pod względem długości, -poznanie roli deszczu i wiatru w rozwoju roślin, -kształcenie sprawności manualnych, -usprawnianie narządów mowy, -wdrażanie dzieci do stałej opieki nad zwierzętami w czasie zimy, -rozpoznawanie roślin po ich nasionach, -wdrażanie do wspólnej, zgodnej zabawy.
Przewidywane osiągnięcia uczniów.
Uczeń potrafi: -wskazać gałązkę o krótszych, dłuższych i bardziej kłujących igłach, -przyporządkować gałązkę do nazwy drzewa, -wskazać i nazwać najczęściej spotykane zimą ptaki, -wspólnie z kolegami zaśpiewać fragment piosenki, -z pomocą kolegów wykonać i zawiesić na choince ozdoby choinkowe, -uważnie wysłuchać tekstu wiersza i wskazać na ilustracji ozdoby zawieszone przez dzieci na choince.
Środki dydaktyczne: -wiersz pt. ,,Choinka”, -słowa i melodia piosenki ,,Choinka zielona”, -żywe gałązki sosny i świerku, -mała, ozdobiona, choineczka wykonana techniką origami, -komplet ilustracji dla każdego dziecka, -ilustracje ptaków, -gotowe elementy do wykonania ozdób choinkowych, -nasiona roślin, szyszki sosny i świerku, -duża, żywa sosna przeznaczona na choinkę dla dzieci ze ŚDOS w Żarkach.
Przebieg zajęć.
I. 1.Rozmowa kierowana w oparciu o przyniesione gałązki sosnowe i świerkowe.
-Co to jest ? -Czy wiecie z jakiego drzewa pochodzą te gałązki? (Dzieci głośno powtarzają nazwy drzew i wskazują ilustracje drzewa z którego pochodzi omawiana gałązka. Każde dziecko dokładnie ogląda i dotyka gałązki.) -Gałązka którego drzewa ma dłuższe igły? -Igły jakiego drzewa są bardziej kłujące? -Które z tych drzewek ubieracie na święta?
(Nauczyciel pokazuje małą, ozdobioną choineczkę zrobioną z papieru.
2.Wypowiedzi dzieci w oparciu o oglądaną choinkę.
-Jaki kolor ma nasza choinka? -Z czego została zrobiona? -Co dzieci na niej zawiesiły? -Co wy zawieszacie na swojej choince?
,,To jest choinka. Przyszła do nas z zielonego lasu. Dzieci zawiesiły na niej łańcuch długi, ciastka, cukierki, owoce i gwiazdki- jedna obok drugiej, jak te, co świecą w mroźne noce wysoko na niebie.”
(Każde dziecko otrzymuje komplet ilustracji pokazujących ozdoby choinkowe występujące w wierszu.)
-Jaki gość odwiedził dzieci? -Skąd do nich przyszedł? -Co dzieci zawiesiły na choince? (Dzieci wymieniają ozdoby, które zawieszane były w wierszu równocześnie pokazując odpowiednią ilustrację. Każdą nazwę powtarzają wspólnie.)
5. Zabawa dydaktyczna ,,Skąd wzięła się choinka?” np. opowiadania nauczyciela.
W ogromnym, starym lesie stała sobie olbrzymia sosna. Jej gałęzie dawały schronienie różnym ptakom.
(Dzieci stają się ptakami, biegają, machają skrzydłami, unosząc ramiona w górę i w dół, powtarzając: pi, pi, pi, ćwir, ćwir, ćwir.)
Nagle zerwał się wiatr. Z każdą chwilą stawał się coraz silniejszy. (Dzieci mocno dmuchają, naśladując siłę wiatru.)
Rozkołysał gałęzie starej sosny. (Unosząc ramiona w górę kołyszą się na wietrze ,pochylając się na boki coraz mocniej i mocniej.)
Z sosnowych szyszek spadają na ziemię nasiona. (Dzieci wirują delikatnie aż w końcu opadają na ziemię- przykucają.)
Nagle z nieba zaczyna padać drobny deszczyk. (W przysiadzie lekko stukają opuszkami palców o podłogę.)
Deszcz staje się coraz mocniejszy. (Dzieci stukają coraz mocniej i mocniej.)
Nasionka zaczynają pęcznieć, kiełkować, aż w końcu wydostają się na powierzchnię. Zaczynają rosnąć. Najpierw są maleńkie, ale z biegiem czasu są coraz wyższe i wyższe. (Powoli unoszą się w górę, aż stają na palcach unosząc wysoko ramiona. Stają się ogromnymi drzewami.)
Do lasu przychodzi pan leśniczy. Szuka drzewka na choinkę dla nas. Znajduje piękne drzewko i ścina. (Dzieci naśladują rąbanie drzewa.)
I tak oto piękna sosenka przywędrowała do was. Ten prezent podarowało wam Nadleśnictwo w Złotym Potoku.
o dokarmianiu zwierząt w zimie. 2.Oglądanie i rozpoznawanie ptaków, naśladowanie ich głosów. 3.Rozpoznawanie roślin na podstawie ich nasion. 4.Oglądanie szyszek świerkowych i sosnowych.
(Dzieci biegają po dywanie, powtarzając głoskę ćwir, ćwir. Na mocniejsze uderzenie bębenka przykucają, aby się posilić-stukają paluszkami o podłogę.)
2. Nauka na pamięć fragmentu piosenki: ,,Choinka, choinka, choinka zielona, z zielonego lasu przyszła tutaj do nas...”-dla dzieci ze ŚDOS , pozostałą część śpiewają dzieci szkolne. 3.Wspólny śpiew piosenki. 4.Śpiew z podziałem na grupy: chłopcy, dziewczęta. 5.Wspólna zabawa w kole przy słowach piosenki.
V. Omówienie i wykonanie ozdób choinkowych: (Mikołaj, bałwanek, pawie oczko, aniołek.) Pracę wykonują dzieci w parach.
VI. Zawieszanie ozdób na choince. VII. Wspólna zabawa przy choince i piosence ,,Choinka zielona.” VIII. Zakończenie zajęć, wręczenie wszystkim dzieciom plakietek ,,Szanuj przyrodę”, ufundowanych przez Nadleśnictwo w Złotym Potoku.
Opracowały i wspólnie z pracownikiem Nadleśnictwa w Złotym Potoku zajęcia przeprowadziły nauczycielki - Barbara Piskorska i Bogusława Szydłowska.
|